Wat is gastvrijheid en waar begint en eindigt het?
Spoileralert: het begint in jezelf en het eindigt bij een patiënt, gast of klant die jouw grenzen overtreedt.
Over dat laatste lees je meer in mijn blog ‘conflicthantering’ .
Over dat eerste gaan dit blog en de bijbehorende podcasts.
Hoe omschrijf jij gastvrijheid? Het woord of de definitie die jij geeft aan gastvrijheid is misschien niet precies hetzelfde als mijn woord of definitie. Maar grote kans dat we ongeveer hetzelfde bedoelen. Daar zit de moeilijkheid van gastvrijheid niet.
We zijn allemaal gastvrij; ieder op ons eigen manier. Toch bepaal je niet zelf of je gastvrij bent: of jij gastvrij bent, dat bepaalt de ander. Net zoals jij bepaalt of jij vindt dat die ander gastvrij is voor jou – of juist niet. Dat maakt gastvrijheid al iets ingewikkelder.
En dan maak ik het misschien nog een beetje ingewikkelder door te stellen dat jouw gastvrijheid mede bepaald wordt door de samenwerking binnen het team, waarin je werkt. Én door je eigen energie en lol-in-je-werk. En zo kom ik bij de 3 niveaus van gastvrijheid.
In haar boek ‘Gastvrij leiderschap’ noemt Laura de la Mar deze 3 niveaus van gastvrijheid:
Waarbij ze met externe gastvrijheid bedoelt dat je gastvrij bent voor je patiënten.
Interne gastvrijheid beschrijft ze als de manier waarop je als team gastvrij bent voor elkaar. Als je ‘lekker’ samenwerkt, dan creëer je samen ruimte om gastvrij te zijn voor jullie patiënten.
De laag daar weer onder noemt Laura innerlijke gastvrijheid: hoe vitaal ben je, zorg je goed voor jezelf en levert je werk je voldoende energie om het, met plezier, te blijven doen.
Áls er aandacht is voor gastvrijheid, dan is dat, in de meeste organisaties en praktijken, voor externe gastvrijheid: hoe zorgen wij voor blije, tevreden en terugkerende patiënten?
Onderzoek wijst uit dat de 2 andere niveaus van gastvrijheid juist belangrijke voorwaarden zijn voor die externe gastvrijheid: als het team niet goed samenwerkt en als jij niet lekker in je vel zit, dan merken patiënten dat; op een negatieve manier.
Innerlijke gastvrijheid is de basis voor interne gastvrijheid. En interne gastvrijheid voor externe gastvrijheid. Als je aandacht besteedt aan gastvrijheid in jouw praktijk, dan is het goed en belangrijk om je daar bewust van te zijn.
Voor het Praktijkmanagers-platform van Dental Best Practice ging in met host Inga Tjapkes in gesprek over deze 3 niveaus van gastvrijheid: wat is het en hoe doe je dat?
Het is een 3-luik geworden. Met afleveringen van ieder ongeveer 15-20 minuten, waarin we veel concrete praktijksituaties bespreken. De afleveringen zijn apart te beluisteren. Maar je kunt natuurlijk ook ‘binge-luisteren’ 😊
De vragen die we ons per aflevering stelden waren:
Ik wens je veel luisterplezier!
Heb je vragen, wil je meer weten of wil je werk maken van de gastvrijheid in jouw praktijk? Stuur me een e-mail (pauline@pbs-advies.nl) of bel me (06-53704178).
Of neem contact op via het contactformulier. Ik denk graag met je mee!