blog

Ode aan het multi-talent van de balie-assistent!

‘Mevrouw Jansen is er nog niet, check jij eventjes of ze onderweg is?’, ‘We lopen uit, bel jij even om de volgende patiënt te verplaatsen?’, ‘Meneer De Boer zit al een half uur de wachtkamer. Vertel jij hem even dat het nog een kwartiertje duurt?’ ‘We hebben een storing! Bel jij de monteur even?’, ‘De gaasjes zijn op, bestel jij meteen even nieuwe?’.

Heerlijk hè? Zo’n collega die alle vragen ‘even’ beantwoordt en de praktische problemen ‘even’ oplost. Zodat het echte werk lekker door kan gaan. Want zo kijken we er vaak tegenaan, het ‘echte werk’ vindt plaats in de behandelkamer. En dan komen die ‘tussendoorklusjes’ op het bordje van de balie-assistent. De duizendpoot, het manusje-van-alles, de spin-in-het-web, de spil waar de hele praktijk omheen draait.

Het is fantastisch als je zo’n multi-talent hebt in je praktijk. Maar gek genoeg vinden we dat heel gewoon. In een van mijn gastvrijheidstrainingen vertelde een balie-assistent dat ze zich het afvoerputje van de praktijk voelt! Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van haar collega’s. Maar soms is er blijkbaar weinig zichtbare waardering voor alle ballen die de balie-assistent in de lucht houdt. 

Daarom vandaag, op onze Nationale Secretaressedag, een ode aan de balie-assistent. Gastvrouw, eerste aanspreekpunt, informatiezuil, probleemoplosser, klachtenbehandelaar, planner, (financiële) administrateur, afsprakenmaker, gezicht-van-de-praktijk, secretaresse en voor veel praktijken nog meer dan dat. Onze grote waardering! Vandaag net een beetje meer dan op alle andere 364 dagen van het jaar. Bij deze, lieve balie-assistent, HULDE!