blog

Waarom gastvrijheid in een tandartspraktijk?

Mijn motivatie voor gastvrijheid in de tandartspraktijk

Is gastvrij werken een thema in de tandheelkunde?? In de bijna 30 jaar dat ik mijn praktijk gevoerd heb, ben ik me daar nooit zo van bewust geweest. Ja, ik vond het belangrijk om verder te kijken dan de die tanden en kiezen en ik vond het vanzelfsprekend om een persoonlijk praatje te maken. De meeste patiënten zag ik immers minimaal twee keer per jaar, dan ontstaat er toch een band. En die tanden en kiezen waren weliswaar ontzettend boeiend en interessant, het werk werd vooral leuk door de mensen achter al die monden. Maar dat gastvrijheid daarmee een thema of zelfs kernwaarde was in mijn manier van praktijkvoeren, daarvan was ik me toen helemaal niet bewust.

Dat inzicht kwam pas toen ik, vanwege artrose in mijn handen, stopte met mijn werk als tandarts. De stápels kaarten, brieven, mailtjes en cadeautjes, die ik daarna ontving, waren hartverwarmend. In negen van de tien brieven werd ik bedankt voor de persoonlijke aandacht, het veilige gevoel of het menselijke contact dat patiënten ervaren hadden. Wat voor mij al die tijd zo vanzelfsprekend was geweest, en wat mijn werk al die jaren zo leuk maakte, bleek voor veel van mijn patiënten bijzonder te zijn geweest. Ik werd niet bedankt voor die mooie vulling, die moeilijke wortelkanaalbehandeling of die fraaie kroon. Patiënten hebben nauwelijks zicht op de kwaliteit van de geleverde zorg; zij gaan er (heel terecht) van uit dat die kwaliteit goed is – daar moeten ze ook op kunnen vertrouwen. Wat patiënten wél kunnen beoordelen is hoe zij het bezoek aan de praktijk ervaren hebben, met welk gevoel zij de praktijk verlaten. En precies dát gevoel stond beschreven in de vele reacties die ik na mijn afscheid kreeg. Op dat moment werd ik mij bewust van het belang van de gastvrijheid in mijn tandartspraktijk. En wat dat al die jaren betekend heeft, zowel voor mijn patiënten als voor mij.

Dus, als je mij nu vraagt of gastvrij werken een thema is in de tandheelkunde, dan zeg ik volmondig JA! Gastvrijheid is niet voorbehouden aan hotels of restaurants. Integendeel. Juist in de zorg is het essentieel om iedere patiënt met oprechte aandacht te benaderen, en die patiënt het gevoel te geven dat hij welkom en veilig is. Dan ontstaat er verbinding en vanuit die verbinding ontstaat ontspanning. Dat is prettig voor zowel de patiënt als de zorgverlener. Wat mij betreft hoort gastvrijheid dus zeker thuis in de tandartspraktijk. En niet alleen daar, het is een belangrijk thema in de gehele gezondheidszorg!